onsdag 9. desember 2015

Reklame og etikk

Temaet vi holder på med i mediekommunikasjon nå er reklame og etikk. En av oppgavene vi skulle gjøre var å finne fem reklamer på nettet som vi tror er tilpasset oss, alt etter hva vi søker på og er inne på på nettet. Nedenfor er noen eksempler på sponset reklame som jeg fant på facebookveggen min.


Videre skulle vi velge ut tre merkevareprodusenter og beskrive hvilke følelser og verdier disse ønsker at vi, som forbrukere, skal forbinde med dem. 

Den første merkevareprodusenten jeg valgte var Apple, som vil at vi som forbrukere skal føle at de har luksuriøste og stilrene produkter som er bedre enn alle konkurrentene. De vil oss til å tenke at de er best i sin klasse, og har de mest fancy tingene. I tillegg til ryddig design, god kvalitet og bra service.


Nike er også en stor merkevareprodusent i verden, og de vil at vi skal forbinde dem med sportklær og utstyr. De skal ha de nyeste og kuleste kolleksjonene som viser at du er mer sporty enn dersom du bruker andre merker. De vil også ha kvalitet og være et litt dyrere merke, samtidig som det skal være for fler enn bare de rikeste.


McDonalds er også en stor merkevareprodusent. De har slagordet "I'm lovin' it" og det tyder jo sterkt at de vil at de skal elske maten. De har ingen formål med å være de sunneste og mest delikate, men billige, og et godt måltid. McDonalds vil virke som et rask og billig alternativ for de som ikke vil bruke for mye penger på mat, og for de som er på farten. 



Dersom jeg er blogger og får penger av produsenter for å skrive meningene mine om produktene deres må leserne være klar over dette. Det må merkes øverst i innlegget, slik at leseren ser det før den leser innlegget. Annonselenker som er midt i innlegget må være tydelig markert. Hver gang produktet blir omtalt i et nytt innlegg, må innlegget bli merket som reklame.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar